Blog

Dec 29

Blogi un Twitter Latvijā 2009. gadā. Daži vērojumi un divi pilnīgi subjektīvi TOPi.

Ja reiz diena šī novēlēta blogam un gada beigas vēl par pāris stundām tuvāk, tad vēl mazliet palūkošos atpakaļ uz pagājušo gadu ar pāris absolūti subjektīviem vērtējumiem:

Gada LV blogi

Nozīmīgākā tendence – Twitter ekspansija šaurajā bet nozīmīgajā Latvijas viedokļa līderu un viedokļa veidotāju daļā īso ziņu un atradumu plūsmu pārcēla uz šo vidi, atstājot blogu vidi saturīgākiem un "paliekošākiem" ierakstiem un multimediju (video, audio, foto, teksts) publikācijām, kā arī saglabājot tos kā centrālo komunikāciju platformu, kas savieno visus individuālās digitālās ekosistēmas tīkla mezglus. 

Līdzīgi kā 2008. gadā, arī 2009. turpināja paplašināties blogu satura dažādība. Ja 2007. gadā ar retiem izņēmumiem dominēja trīs veidu blogi – tehnoloģiju blogi, tā saucamo "jauno mediju speciālistu" (kas tie tādi jaunie mediji? un vai tie vispār ir mediji?) blogi un atsevišķi dzīvesstila/interešu blogi, tad šogad tie jau bija izteiktā mazākumā. 

Labā ziņa – satura dažādošanās un jaunu avotu rašanās ved gan pie blogu lasītāju (sekotāju) loka paplašināšanās, gan pie ieraduma pašam proaktīvi meklēt informāciju vai interesējošo (nevis akli sekot vienvirziena medijos ziņotajam), gan īsākā vai ilgākā laika posmā arī pie kvalitātes pieauguma (aug gan prasmes, gan lasītāju prasīgums) un līdzdalības (sākot ar komentāriem, tad mikro-blogu ierakstiem un beigu beigās arī pie kādām mazliet plašākām pašizpausmes un domu apmaiņas formām)

Mans 2009. gada LV blogu TOP, to, kuros ieskatījos visbiežāk, izskatītos šādi. Absolūti subjektīvi un irracionāli:

  1. Saprge "Naktineica" – katrs ieraksts kā svētki (2007)
  2. Miķeļa Baštika & Asketic & domubiedru "Plikums" – labākais, kvalitatīvākais un saturīgākais dizaina resurss, kāds pēdējos gados ir radies. Bet radies tieši šogad, ja nekļūdos. (2009)
  3. Gatis Kokins "Viedoklis" – saturīgākais resurss par ekonomiku (2008)
  4. Verners "ChickenBelleville" (2009)
  5. Aldis Hofmanis "Hofmaņa pasakas" – Un ne tikai tāpēc, ka pazīstu Aldi, Daci un Leo. Patiesi, cilvēciski un ļoti profesionāli. Un vienlakus par tēmu, kas tik ļoti svarīga tik daudziem – par mēģinājumiem piepildīt savu aicinājumu ārpus Latvijas. (2009)
  6. Anša Egles blogs, jo īpaši jau video interviju sadaļa ar Latvijas digitālajiem aktīvistiem šī gada vidū; (nosacīti arī 2009, lai gan Ansis bijs ļoti aktīvs digitālajā vide jau ļoti sen)
  7. "GameOver" by MednioZ. Līksmi. (2009)

Jāpiezīmē, ka 5 no 7 blogiem, ir tikai šogad tapuši projekti. 

Šogad no mana TOPa izkritis "Patiesi.lv", kas pagājušogad noteikti bija favorīts, līksmākais un izklaidējošākais. Jācer, ka tas aktivizēsies, jo patiesuma iespēju visapkārt ik dienas kļūst arvien vairāk. Gada vidū deaktivizējies arī kādreiz uzmanības vērtais "BalticDesignBlog". 

Avansā prieks par CitaDiena.lv parādīšanos tieši uz bloga platformas. Jāvēl, lai jaunajā gadā līdz ar solītajām izmaiņām saturā, formā un nosaukumā, līdzās rakstu darbiem un papīra izdevuma ieviešanai, tiek vēl jo aktīvāk izmantotas arī visas maņas, visas multi-mediju un sociālo platformu iespējas, ko digitālie instrumenti tik dāsni piedāvā. Par šo vēl esmu vienu sen solītu sarunu parādā.  

Gada Twitter autori un pavedieni

Šis bija Twitter gads. Pagājušā gada 18. janvārī blogā uzrakstījās "Twitter un mikro-blogošana gatavi lēcienam?". Lēciens sekoja, un tā arī mēs visi virzamies uz augšu pa tām piecām Twitter lietošanas stadijām – kurš otrajā, kurš piektajā. 

Mans, atkal pilnīgi subjektīvs, Latvijas autoru TOP – tie, kam sekoju ar prieku, kuri rada (radījuši) vērtību man, rosinājuši formulēt savas domas vai vienkārši izklaidējuši:

  1. @murins – visvairāk vērtīgu un noderīgu saišu (t.sk. un jo īpaši – video lekciju) un labu domu par tēmām, kas šobrīd interesē mani.. 
  2. @oslejs, @gatiskokins, @knoks@aldisgreitans@jetijs - dziļāk un plašāk, socio-ekonomiski un valstiski domājošo biedru grupa, kurā ik pa brīdim uzdzirksteļo īsas un jēgpilnas diskusijas vai kura ģenerē trāpīgus komentārus un uzmanības vērtas saites; visbiežāk beigu beigās katram paliekot pie sava, rosina uz domāšanu un uz precīzu  sava viedokļa formulēšanu;
  3. #twitterkrogs – tie, kuri tur bijuši, zina ;) 
  4. @piliens – aizraujoši par latviešu valodas mazāk zināmajiem vārdiem
  5. @e_biblioteka – lai arī paši esam mazliet roku pielikuši, lai šī lielā un tik ļoti svarīgā ideja uz priekšu iet, tomēr virkne ļoti līksmu un e_bibliotekas būtībai atbilstošu līdzdalību sarunās un palīdzība noklīdušiem grāmatu vai mācību materiālu meklētājiem oktobrī un novembrī, priecēja. 
  6. @air_baltic – ar vienu atbildi uz manu jautājumu visiem sekotājiem apliecināja, ka Twitter vidi izmanot tā, kā tas ir, manuprāt, vispareizāk – lai klausītos un palīdzētu, nevis lai "komunicētu" masu apraides "broadcast" laikmeta stilā. 

Atsevišķa ieraksta vērts ir viss, ka notika ap @Lielie_LV. Tā ir, manpurāt, nozīmīgākā kampaņa šī gada laikā Latvijā. Tieši kampaņa, nevis reklāmas kampaņa vai kampaņas ideja. Lai arī šauri lokāla un lielākoties zināma Twitter vidē, tās ietekme uz komunikāciju un marketinga lauciņu būs ļoti liela. Neskatoties uz lielo un lielisko masu mediju atbalstu, manuprāt, tā nepārprotami iezīmē un apliecina masu mediju (vienvirzienu mediju) rosinātā domāšanas dominances beigas un iespējas, ko labu, sabiedrībai un tās grupām vērtību radošu ideju veicināšanā, dot prasmīga sociālo platformu lietošana.

Vēlējums nākošajam gadam:

The_Magic_of_Soc_Media.008
Nākošgad būs vairāk nekā dažas lielas iespējas pierādīt augstākminētā apgalvojuma patiesumu. Digitālo instrumentu un sociālo platformu loma būs nozīmīgāka nekā jebkad agrāk –  gan mūs ikdienas dzīves uzlabošanā; gan politisko spēku un spēlētāju vētīšanā, viņu patiesās motivācijas dziļākā izprašanā un dialoga veidošanā pirms nākošajām vēlēšanām; gan uzņēmumu biznesa modeļos un jaunu ideju realizācijā, gan mūsu pašu personisko ieceru realizācijā. 

  • Anna

    Plikums, jā, radies šogad. Tāpat kā designblog.lv.

  • http://viedoklis.wordpress.com JK

    Vispār jau @air_baltic, nevis @airbaltic ;)

  • http://profile.typepad.com/zigurdszakis Zigurds Zakis

    Labots uz @air_baltic. Thx!

  • Edge

    ”Digitālo instrumentu un sociālo platformu loma būs nozīmīgāka nekā jebkad agrāk – ….” – ‘splašnije pļusi/ vieni vienīgi plusi – iz TV kanāla 3+ reklāmas.
    Lai nu tā notiktos – no ZZ rakstītā pa tiešo Dieva ausī (datorā) !

  • http://profile.typepad.com/zigurdszakis Zigurds Zakis

    To Anna: designblog.lv manīju sākumā, pēc tam nozuda no mana redzesloka (neparakstījos). Uzmetu aci. Labs. Labošos ;)
    To Edge: ne ta nu splašnije, ne ta nu ņesplašnije. Bet par to, ka tā loma būs lielāka man nav šaubu ēnas. Un pie vainas tam daudzi apstākļi – pat tādi “pret-intuitīvi” (coutnerintuitive), kā vīri pelēkos vai ne tik pelēkos vadmalas svārkos, kuri izlēma uz vēlēšanām Dienu pastumt nost no skatuves. Bet par to vēl paturpināšu, kad būs kāds brīdis.

  • pieZZīmes

    Komunikācija・Stratēģiskā plānošana・Stratēģija・Mārketings・Reklāma・Dizains・Mediji・Sociālās platformas・Digitālais laikmets
  • Kategorijas

  • Saņem ziņu par jaunu ierakstu e-pastā

Follow

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers